torstai 30. maaliskuuta 2017

Vyöruusu

"Ei tuo infarkti tunnu oikein vielä pyyhkivän hymyä kasvoilta tarpeeksi", totesi Elämä. "Pistetäänpä vyöruusu kaupanpäälle."

Minulla on ollut erikoista ihon pintakipua nyt liki viikon verran. Kipeä alue on vasemman rinnan alla, jatkuen edessä keskilinjaan ja kyljen kautta selkään, parin kämmennenleveyden alueelta. Alkaminen oli yhtäkkistä: rintaliivien pukeminen sattui lauantai aamuna niin paljon, etten voinut pitää niitä. Vanulaput ihon ja rintaliivin kaaren välissä auttoivat parin tunnin ajan, kun kävimme kyläilemässä. Sen päivän iltana suihkun vesi oli sietämätöntä. Iho oli ja on edelleen päällisin puolin kipualueelta silminnähden virheetön: ei haavoja, rakkuloita, ihottumaa tai edes punerrusta. Ajattelin siis odotella, joko tilanteen parantumista tai pahentumista.

Tiistaina huomsin illalla vuoteessa, etät ihon pintapolttelun lisäksi alue oli nyt "syvemmältä" täysin tunnoton. Iho on pinnalta kuin tulessa pienestäkin hipaisusta, mutta ihoa nipistäessä vain pinta tuntee jotain. Varasin siis eilen lääkäriajan aamulla, ihan vain tilannetta tarkistaakseni.

Ja noh, vyöruusu se kuulemma on. Vyöruusu on jo aiemmin sairastetun vesirokon hermostoon jääneiden rippeiden uudelleen aktivoituminen, jonka voi ilmeisesti laukaista esimerkiksi puutokset immuniteetissa, sairastuminen tai vaikkapa kuormittava elämäntilanne. Rakkuloiden ilmaantumiseen voi kivun alkamisesta kulua ilmeisesti toista viikkoakin. Ja sitten ilmeisesti kipua voi riittääkin rakkuloiden kera 4-6 viikkoa, ja kipua sen jälkeen vielä pitkäänkin.

Sain mukaan reseptejä, osan aloitettavaksi heti, ja tärkeimmän eli asikloviirin aloitettavaksi heti kun rakkulat suvaitsevat ilmaantua. Asikloviiriä napsitaankin sitten 4 tunnin välein. Mikäli ne jättäisivät tulematta ja kipualue lisääntyisi, täytyy hakeutua uudelleen näytille.

Työterveyslääkäri konsultoi myös neurologia. Primaspan-annokseen ei kosketa, vaikka tuoreimmat tutkimukset ilmeisesti antavatkin viitteitä, että vyöruusu voi nostaa aivoinfarktin riskiä akuutin infektion aikana. Mikäli annosta nostettaisiin, riski verenvuotoihin kasvaisi, joten jatkamme tällä annoksella. Neurologin mielestä annos oli riittävä pitämään riskin aika lailla samanlaisena kuin ennenkin infektiota.

Vyöruusun ikävin puoli minun kannaltani lienee harjoitukset. Juuri nyt en voi ajatellakaan harjoituksia lähinnä kivun takia: kevytkin vaatekappale iholla aiheuttaa kipua. Hiki lisää tuntemusta. Lisäksi yleisestikin olo on, noh, kuin kunnon flunssassa, ilman nenän tukkoisuutta.  Kun rakkulat tulevat, uimahallilta ja ft-tiloista tulee pysyä poissa hyvin yksinkertaisesta syystä: rakkulat sisältävät vesirokkovirusta, ja täten niin lapset kuin aikuisetkin, jotka eivät ole sairastaneet vesirokkoa, ovat alttiita tartunnalle. Erityisen huono tartunta on vauvoille sekä vanhuksille, joista jälkimmäisiä on treenikerroilla läsnä runsaasti. Rakkulat käyttäytyvät kuten vesirokkorakkulat, ja kuivumisen jälkeen ne eivät enää tartuta muita. Asikloviirin piätisi lyhentää rakkulavaihetta ennestään.

Eli näillä mennään. Ajoittain tuntuu kuin elämäni olisi yksi iso (musta) vitsi. Ainakin tuo terveydellinen puoli. Mutta onneksi mulla on erinomaisen hyvä huumorintaju.

1 kommentti:

  1. Olen täällä todistamassa siitä, mitä tohtori James teki minulle. Olen kärsinyt (GENITAL HERPES VIRUS) -taudista viimeisten 4 vuoden ajan ja minulla on ollut jatkuvasti kipua ja kutinaa, etenkin yksityisessä osassani. Ensimmäisen vuoden aikana minulla oli usko Jumalaan, että parannan jonain päivänä.Tämä tauti alkoi kiertää koko ruumiini ja olen käyttänyt oreganoöljyä, kookosöljyä, asikloviiria, valasykloviiria, famcikloviiria ja joitain muita tuotteita, ja se todella auttoi taudinpurkaukseni, mutta olen täysin parantunut! HSV: ltäni voimakkaalla ja aktiivisella rohdosvalmisteella, joka tilattiin tohtori Jamesin yrttiseokselta, ja se taisteli kokonaan hermostani virusta vastaan, ja minulla oli negatiivinen tulos 15 päivän käytön jälkeen. Olen täällä ilmoittaakseni kaikille, että herpesviruksella on täydellinen parannuskeino, pääsin eroon minusta tohtori Jamesin rohdosvalmisteen avulla. Löysin Internetissä todistuksen Kashasta, joka todisti tohtori Jamesista, kuinka hän paransi häntä 7 vuoden HSV 2: sta. Ja hän antoi myös tämän miehen sähköpostiosoitteen ... [drjamesherbalmix@gmail.com] ... , neuvoen ketään ottamaan yhteyttä häneen kaikenlaisten sairauksien suhteen, joista hänellä olisi apua, joten lähetin hänelle sähköpostia kertomalla minulle (HSV 2), hän kertoi minulle, ettei minun tarvitse huolehtia siitä, että olen parantunut !! No, en koskaan epäillyt häntä. Uskon, että hän pystyy parantamaan minutkin. Tohtori James valmisti ja lähetti minulle juurista ja yrtteistä valmistetun rohdosvalmisteen, jonka otin. Ensimmäisen viikon aikana aloin kokea muutoksia kaikkialla minussa, 15 päivän kuluttua join hänen kasviperäistä lääkettä, olin täysin parantunut. ei enää kutinaa, kipua minussa, kuten tohtori James vakuutti minulle. Jonkin ajan kuluttua menin lääkäriini tekemään toinen testi. tulos tuli negatiivinen. Joten ystäväni, neuvoni on, jos sinulla on tällainen sairaus tai tunnet kenenkään, joka kärsii siitä tai jokin muu sairaus, kuten vyöruusu, HPV, HBV, HIV / AIDS, ALS, HBP, syöpä, nefroottinen oireyhtymä HIV / AIDS, herpes syöpä, munasarjasyöpä, Haimasyövät, virtsarakon syöpä, virtsarakon syöpä, eturauhassyöpä, glaukooma., Kaihi, makulaarinen rappeuma, sydän- ja verisuonisairaudet, autismi, keuhkosairaus, laajentunut eturauhanen, osteoporoosi, Alzheimerin tauti, psoriaasi, taksi-taudit, lupus, selkäkipu, dementia. Munuaissyöpä, keuhkosyöpä, ihosyöpä, ihosyöpä ja ihosyöpä. kivesten syöpä,, LEUKEMIA, VIRUS, HEPATIITTI, INFERTILITY NAISET. jne. voit ottaa yhteyttä tohtori Jamesiin suoraan hänen .... [drjamesherbalmix@gamil.com] ... Hän on hyvä ihminen ja auttaa sinua.

    VastaaPoista